.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ناگفته های لاريجاني درباره سیاست و اقتصاد

علی لاریجانی گفت: در اینکه اصولگرایان باید با یکدیگر وفاق داشته باشند و در اینکه باید متدین باشند، حکومت اسلامی و تئوری ولایت فقیه را قبول داشته باشند تردیدی نیست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در نشستی با اعضای فراکسیون موتلفه اسلامی سخنان صریحی را درباره مسائل روز کشور و وظایف مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

مهم ترین بخش های سخنان رئیس مجلس را در ادامه بخوانید:

*
در اینکه اصولگرایان باید با یکدیگر وفاق داشته باشند و در اینکه باید متدین باشند، حکومت اسلامی و تئوری ولایت فقیه را قبول داشته باشند و نسبت به ولایت حضرت آیت ا... خامنه‌ای دامت برکاته هم عقیده باشند، تردیدی نیست.

*
این مبانی همه اصولگراهاست و در این امر ضعف و شدتی هم وجود ندارد. اما در بقیه شئون ممکن است سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و دیپلماتیک تفاوت‌هایی بین آنها وجود داشته باشد.

مجلس هشتم؛ تنوع و وسعت نیروهای اصولگرا

*
اینکه هر مجموعه‌ای از اصولگراها که وحدت بیشتری دارند، با هم همفکری کنند و تصمیمات شایسته‌ای بگیرند و بتوانند این افکار را به دیگر دوستان اصولگرا ارائه دهند تا این امر به روندی از رفت و آمدها و گفتگوهای فکری تبدیل شود، بسیار ارزشمند است.

*
خوشبختانه مجلس هشتم از یک تنوع و وسعتی از نظر نیروهای اصولگرا برخوردار است که افراد شاخص با تخصص‌های مختلف در آن حضور دارند. روحیه وفاق و همدلی بین اصولگراها محرز است و قطعاً این بدنه می‌تواند به ایجاد ظرفیت جدید در مجلس کمک کند.

*
در شرایط فعلی در یک موقعیت خاصی قرار گرفته‌ایم که همه باید هم مولفه توسعه اقتصادی و هم همگرایی سیاسی و وحدت درونی کشور به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم و هم اینکه روی مبانی فکری که انقلاب براساس آن زاییده شد، استقامت کنیم.

سرنوشت روحانیت و سرنوشت انقلاب

*
اگر به آراء شهید مطهری توجه کنیم خواهیم دید که ایشان به نکته ای اشاره می‌کند که سرنوشت روحانیت و سرنوشت انقلاب با یکدیگر عجین است.

*
یکی از مسائل مهم دوران انقلاب به ویژه در شرایط فعلی این است که ما به این مسلک حقیقی و درست تبعیت از روحانیت و افکار حوزوی و چیزی که امام به عنوان فقه جواهری از آن یاد می کرد، توجه جدی داشته باشیم.

*
در ادوار مختلف اسلام‌های بدلی زیادی داشتیم که هر روز به یک رنگی بود. در قبل از انقلاب گرایشهایی مارکسیستی در آن وجود داشت و سپس گرایش های لیبرالیستی در آن به وجود آمد و گاهی سطحی‌نگری و حرفهایی که التقاط در آن دیده می شد.

*
چیزی که اصالت انقلاب را حفظ می کرد منهجی بود که حوزویان و مراجع تقلید و در راس آنها رهبر معظم انقلاب آن را دنبال می کردند.

نسبت مسلمانی و صاحب نظر بودن در معارف اسلامی

*
گاه حرفهایی در کشور زده می شود که با منهج روحانیت سازگار نیست و احساس می کنم این رفتارها نباید در کشور رویه شود.

*
اسلام یک دین عام است و همه افراد با اسلام یک نسبتی دارند؛ اما نسبت ها همه متفاوت است. اسلام در مقام اجتهادی یک امر تخصصی است و افراد باید این تخصص را طی کرده باشند تا بتوانند نظر دهند.

*
هر کسی مسلمان است و یک رابطه و نسبت اولیه احساسی و عاطفی با اسلام داشته باشد، به معنای صاحب نظر بودن در معارف اسلامی نیست.

*
در گذشته هم همه به مراجع تقلید و روحانیت مراجعه می کردند. این یک روش مطلوب و درستی بود که از انحرافات جلوگیری می‌کرد.

*
ما ضربه های کمی از انحرافات ندیده‌ایم، گروه فرقان افراد مسلمانی بودند که قرار گرفتن تحت تعالیم مارکسیستی، افکاری التقاطی برای آنها به وجود آورد که تا آنجا پیش رفتند که شخصیت‌هایی مانند شهید مطهری را به شهادت رساندند.

*
انحرافات گاه نتایجی اینگونه در پی دارد. بنابراین ما روی روش صحیح روحانیت که آن راه را رهبر معظم انقلاب مشخص می کند باید تمرکز کنیم و کاملاً هوشیار بوده و دقت داشته باشیم تا همان راه را طی کنیم و حرف های بدلی چشم‌های ما را به سمت و سوی دیگری نبرد،ممکن است بعضی از فروعات را درست متوجه نشویم این موارد لازم است که با اولیاء دین مشورت کند. این نکته ای است که فکر می کنم از نظر حرکت اصولگرایی باید همیشه به آن مقید باشیم.

ارزیابی برنامه چهارم توسعه

*
مجموعه شرایط کشور از نظر اینکه یک کشور نفتی و گازی بوده و امکانات متنوعی داریم و در ادوار مختلف پیشرفت های خوبی داشته و در دوره اخیر نیز جهش های خوبی هم داشتیم؛ اما باید توجه داشته باشیم که رسیدن به سند چشم انداز نیاز به یک رفتار برنامه ریزی شده و منظم دارد. در غیر این صورت فاصله‌هایمان در بخش های مختلف زیاد خواهد شد.

*
ارزیابی در رفتار برنامه چهارم توسعه نشان می دهد که در بعضی از بخش ها واگرایی هایی داشته ایم. مثلاً در نرخ سرمایه گذاری متقابل پیش بینی که در برنامه بود صورت نگرفت.

*
در برنامه بنا بود 5/12 درصد نرخ سرمایه گذاری داشته باشیم؛ اما آنچه رخ داد 7/4 درصد است یا بنا بود نرخ مشارکت 5/2 درصد باشد اما آنچه رخ داد منهای 5/2 درصد است یا همینطور در مورد رشد نقدینگی که با برنامه فاصله پیدا کردیم و نتیجه اش هم این است که بعضی از اشکالات را اکنون ملموس حس می کنیم.

*
مثلاً میزان معوقات بانکی اکنون بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان است و این رقم ها برای ما کمی دردآور است یعنی ما نباید در کشوری که اینقدر منابع نفتی دارد این وضع را پیدا کنیم.

*
این به معنای این نیست که در بعضی وجوه خوب کار نکردیم، مثلاً در بحث مسکن معتقدم رفتاری که دولت دارد رفتار درستی است یعنی دارد زمین را از حالت سرمایه درمی آورد. حل مسئله مسکن جز از این طریق امکان پذیر نبود و این روش، روش درستی است و باید آن را تقویت کرد و به آن بها داد.

*
اگر بخواهیم به آن رشد 9/8 درصدی که در سند چشم انداز برسیم از امسال باید بالغ بر 5/10 درصد رشد داشته باشیم. این کار بدون وحدت و فکر دقیق علمی و عمل در چارچوب های برنامه ریزی شده امکان پذیر نیست.

*
معنی این کار این است که ما از یک توسعه متوازن برخوردار باشیم و از ظرفیت ها و مزیت های خود درست استفاده کنیم؛ بنابراین فکر می کنم منهای قیل و قال ها و بحث های سیاسی کشور، هدف همه ما باید این باشد که در مسئله توسعه کشور دقیق عمل کنیم و ما به عنوان مجلس باید به وظیفه خود درست عمل کنیم.

ایجاد وحدت و همگرایی در مسائل درونی

*
یکی از جاهایی که می توان خوب به آن کمک کرد برنامه پنجم توسعه است که باید کاملاً واقع بینانه به این برنامه دقت کنیم و همه کمیسیون ها در بررسی آن فعال باشند و البته کارهای خوبی سامان داده شده است که باید آن را به برنامه ای تبدیل کنیم که در مدت زمانی 5 ساله کشور از یک جایی به یک جای دقیقی برسد.

*
این که رهبر معظم انقلاب امسال را سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری کرد به نظرم بسیار داهیانه آن را انتخاب کردند. اگر از ابتدای امسال که سال شروع برنامه پنجم توسعه خواهد بود بخواهیم به سند چشم انداز برسیم واقعاً احتیاج به کار مضاعف داریم چون با روش عادی امکان پذیر نیست و لازمه اش ایجاد وحدت و همگرایی در مسائل درونی نیروهای مومن و انقلابی است.

*
این به معنای این نیست که ما برخی ناخالصی ها را در صحنه سیاسی داخلی نبینیم؛ حتماً باید آنها را رصد کنیم و در مقابل آن ایستادگی نمائیم اما مهم آن است که در درون خانواده متدینین، انقلابیون و اصولگراها خرده گیری ها نداشته باشیم.

*
دولت ممکن است سلایقی داشته باشد و ما این سلایق را نپسندیم؛ بنابراین دلیل ندارد وقت خود را صرف این امور کنیم. به هر حال دولت سلایق اجرایی دارد و انجام می دهد و ما نباید تصلب در سلایق داشته باشیم بلکه باید تصلب در راه و برنامه داشته باشیم.

*
مثلاً دولت امسال 1500 میلیارد برای کارهای فرهنگی علاوه بر بودجه های فرهنگی دستگاهها اختصاص داد. شاید به نظر من بخش های دیگری نیاز به این تخصیص داشت اما این سلیقه است. به کمیسیون تلفیق هم گفتم که در این موارد توقف نکنیم و به خواسته دولت احترام بگذاریم ولی در مواردی این خواسته ها انطباقی با سیاست های کلی برنامه ندارد و یا اینکه در جهت سند چشم انداز نیست لذا آنجا تلاش می کنیم و مقاومت می کنیم.

*
چون این بحث در کمیسیون تلفیق دنبال شد دولت هم همراهی کرد و رفتار دولت امسال با کمیسیون بسیار معقول بود و نتیجه اش نیز نتیجه ای نبود که برای هیچکدام دردآور باشد و همه نیز نتیجه را پذیرفتند.

*
در شرایط فعلی چه در مجلس و چه خارج از آن باید از موضوع سلایق دست بکشیم . مهم این است که راهمان یکی باشد و در مسائل اصولی وحدت داشته باشیم.

*
گاهی در درون مجلس مسائلی مطرح می شود که باید توجه داشت که مجموعی از عقل جمعی باید در آن حاکم شود و توجه به این مسئله وحدت درونی فوق العاده پراهمیت است. البته اگر به وحدت درون و تبعیت درست از رهبری در مسائل مهم کشور و توجه به مولفه های اصلی توسعه کشور توجه درست کنیم، نگرانی بیرونی ما بسیار کاهش پیدا می کند؛ اما اگر در داخل خلل داشته باشیم همیشه نگرانی بیرونی را باید زیاد دانست.

ردپای سیاسی در عراق و افغانستان

*
چند نکته براق در شرایط بیرونی وجود دارد که باید همیشه به آن حساس باشیم که یکی چالش هایی است که برای مسئله هسته ای ایران ایجاد می کنند که البته با استقامت مردم و روشی که نظام طی کرده این چالش ها کاهش یافته است و ایران به جایگاه خوبی رسیده است و باید از آن صیانت کرد.

*
حرکت هایی مرموزانه همچنان به وجود می آید که می توان در خاورمیانه چالش ایجاد کند. حادثه ای که الان برای یهودی سازی بیت المقدس دنبال می کنند، این حادثه کوچکی نیست و می تواند شرایط منطقه را عوض کند و آنها تلاش می کنند که این موضوع را به کرسی بنشانند.

*
مسائل منطقه ای که در جوار و همسایگی ما وجود دارند، مانند عراق و افغانستان همیشه باید برای ما مهم باشند. یعنی تاثیرات و شرایط آنها روی ما تاثیر خواهد گذاشت زیرا منافع مشترکی بایکدیگر داریم.

*
ردپای سیاسی را در عراق و افغانستان می بینیم. نقش آفرینی ایران در گذشته خیلی موثر بوده است و الان نیز مسیر استراتژیکی ایران درست است ولی در برخی موارد ما نیازمند دیده بانی دقیق تری هستیم.

25 الی 26 قانون مهم در دستور کار مجلس

*
اگر منظومه موارد مطرح شده را با دقت و همدلی به جلو ببریم، با ثمرات بسیار خوبی مواجه خواهیم شد. تعبیری که رهبری معظم انقلاب در مورد سال جاری فرمودند اقتضا می کند که ما هم در کار مجلس این را محقق کنیم و هم در فرآیند حرکت کل نظام.

*
معنای این تغبیر در کار مجلس این است که از نظر کیفی و کمی گام های بیشتری برداریم و این به مقداری به رفتارخود افراد و هم طراحی که در هیات رییسه می شود بستگی دارد.

*
آنچه ما در هیات رییسه دنبال کردیم این بود که وقت کمیسیون ها را بیشتر کنیم که آنها بتوانند فرصت کافی برای بررسی طرح ها لوایح و نظارت داشته باشند که بطور طبیعی فرصتی بود که اشکالات درون مجلس را علاج کنیم.

*
گام بعدی این بود که موضوعات مورد بحث در کمیسیون ها را مدون کنیم که هر کمیسیونی معلوم باشد تا پایان سال چه موضوعاتی را از نظر تقنین و نظارت به ما نتیجه را خواهد داد.

*
تقریباً اکثر کمیسیون ها نظر کارشناسی خود را به هیات رئیسه ارائه کردند اگر کمیسیون ها همت کنند و روزمرگی بر آنها سلطه پیدا نکند فکر می کنم به نظر رهبری تقریباً در حوزه کار خود عمل کردیم.

*
خوشبختانه بخش تنقیح قوانین در حال راه اندازی است که بعد این بخش کاری است که برخی اصلاحات از این طریق صورت می گیرد یعنی برنامه امسال ما معلوم است که 25 الی 26 قانون مهم را در دستور کار خود خواهیم داشت البته منهای برنامه پنجم توسعه و این کارنامه خوبی برای مجلس هشتم است.

*
در بعد نظارت نیز به روسای کمیسیون ها توصیه کردم علاوه بر بررسی های سالانه که کمتر کمیسیون این کار را در سال گذشته کرد به بررسی های موضوعات مهم بپردازد.

ناراحتی رهبری از واردات

*
دامداران گله دارند که شیر را به کارخانجات ارائه می دهند اما آنها نمی‌خرند یا با قیمت ارزان می خرند لذا جلسه ای با وزیر بازرگانی برگزار کردیم که چرا باید شیر خشک آن هم از کشور هندوستان که آلوده هم می باشد وارد می کنیم.

*
من خدمت رهبری هم این مشکلات را مطرح کردم ایشان هم فرمودند که همیشه از این واردات ناراحت هستم. ولی یکی از معاونان وزارت بازرگانی گفت که شما نگران نباشید، ما سال گذشته 2 هزار تن بیشتر شیر خشک وارد نکردیم، در همان جلسه معاون تجارت خارجی گفت که واقعیت این است که ما 20 هزار تن شیر خشک وارد کردیم.

*
ما در سال تقریباً 2 میلیون و 500 هزار تن برنج تولید داخل داریم سالیانه حدود 500 هزار تن کمبود برنج داریم در حالیکه در 4 سال گذشته متوسط سال 1 میلیون تن برنج وارد کردیم. چرا این واردات صورت می گیرد؟

*
کمیسیون ها باید رصد کنند و این موضوعات را بررسی کنند و مشکلات را حل کنند. این مشکلات مردم است و نگاه ما هم باید نگاه حل مشکلات باشد ولی باید در نظارت دقت نظر داشته باشیم.

*
با این استراتژی که هیات رئیسه طراحی کرده است خود نمایندگان اگر همت کنند و در کار کمیسیون ها فعال شوند اجابت درستی به نظر مقام معظم رهبری شده و انشاءالله پایان کار روسفید خواهیم شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.